Chili oil

Chili oil

Another present for a friend! I followed this recipe but added more dried Thai chilies. Another thing I had to change are the 8 fresh red chili peppers. Finding red chili peppers turned out to be quite hard here this time of year, so I ended up adding 3 red ones and 5 green ones.

Heating a liter of sunflour oil at first seemed a bit scary but actually it was easy! I used a big deep pot and low heat. I did not sieve the oil but simply used a spoon to take out the bits of fresh chili peppers.

The chili taste doesn’t really come through when using this oil to bake, but the oil is perfect when used unheated for adding some spice to salads, pizzas, risotto, … If you like your food REALLY hot, I would consider adding even more fresh chili peppers, but I am not that adventurous in food 😉

Left: the pretty present for the friend; right: I had only one pretty bottle but still couldn’t resist making a stash for myself.

 

Nog een cadeautje voor een vriendin! Ik volgde dit recept maar voegde meer gedroogde chilipepertjes toe. Iets anders wat ik veranderde waren de 8 verse rode chili pepers. Verse rode chili pepers vinden bleek hier niet gemakkelijk rond deze tijd van het jaar. Ik gebruikte dus uiteindelijkj 3 rode pepers en 5 groene. Het verhitten van een liter (!) zonnebloemolie klonk eerst heel eng, maar het bleek erg makkelijk. Ik gebruikte een grote, diepe pot op een zacht vuur. Nadien zeefde ik de olie niet maar schepte de restanten verse chili er uit met een lepel, smaakt zo ook prima!

De chili smaakt niet echt door als je de olie gebruikt om te bakken, maar de olie is perfect om onverhit te gebruiken om wat pit te geven aan je salades, pizza’s, risottos, … Als jij van HEEL PIKANT houdt zou ik zeker overwegen om nog meer verse chilipepers toe te voegen, maar ik ben niet zó avontuurlijk 😉

Links: het mooie cadeautje voor de vriendin; rechts: ik had slechts één mooi flesje maar kon er niet aan weerstaan ook een voorraadje olie voor mijzelf te maken.

004Sputnik the cat was a fan!

Sputnik de kat was in elk geval fan!

Leave a Reply

