Japanese bookbinding

014At the first glance, it seemed really hard. Surprise! It actually is really doable! I learned it from a book I found in the local library but you can find really good tutorials on this site as well.
All the strings are embroidery tread which I split up in 2 or 3 treads. I made the holes with a ripper (is that a proper English word?) and it worked perfectly. The blue book is made of coloured A4-paper folded in half.

Op het eerste gezicht leek deze Japanse gebonden boekjes ontzettend moeilijk om te maken. Verrassing! Het is eigenlijk echt doenbaar! Ik leerde het uit een boek dat ik in de bieb vond, maar ook op deze site kan je zeer goede tutorials vinden.
Al het touw is borduurdraad, ik gebruikte telkens 2 of 3 draden. Ik maakte de gaten met een tornmesje en dat ging perfect.. al zou het misschien moeilijker zijn als je de boekjes wat dikker maakt, dan zou ik een boortje gebruiken. Het blauwe boek is gemaakt van effen gekleurd A4-papier dat ik dubbel vouwde. De cover is papier van Hema.

015

The two smaller books are made of coloured origami paper, their covers are patterned cardboard that I found in a dollar store. I cut those to match the size of the origami paper.

De twee kleinere boekjes zijn gemaakt van gekleurd origami papier, hun covers maakte ik van patroonkarton. Ik sneed dit op dezelfde maat als het origami papier.

018

This last book is a hard cover, I followed this tutorial (number #9 on this site).
Please DO try this at home! It’s fun, I’m totally hooked on.

Het laatste boekje is er één met een harde cover. Ik volgde deze tutorial (nummer #9 op deze site). Ik gebruikte gewoon wit printpapier, grijs karton en voor de cover opnieuw papier van Hema.
Probeer het zeker zelf eens! Ik ben helemaal fan!

Leave a Reply

